Allting började för 20 år sedan när jag började köra folkrace, det var något jag hade velat ända sedan jag var i tonåren men aldrig fått för mina föräldrar. För dig som inte vet vad folkrace är så kör man gamla lappade bilar runt på en bana av grus eller asfalt. Bilarna måste vara typbesiktigade i Sverige och byggda enligt vissa säkerhetsföreskrifter. Man får inte köra fortare än 80 km/h men det ska knappt gå att uppnå den hastigheten på en folkrace-bana. Men kör du folkrace måste du också ha en släpvagn för bil. Jag fann en billig släpvagn och började leta reservdelar, bland annat hjullager till släpvagn, för att få iordning på släpet innan tävlingspremiären.
Byta hjullager på släpvagn
Jag hade ju mekat en hel del med mina gamla bilar som jag gjort om till folkrace-bilar så att byta hjullager på en släpvagn var superenkelt. Det svåraste för en nybörjare är egentligen att hitta rätt hjullager, att veta vilken du ska köpa eller beställa på nätet. Om du vet hur du ska göra så är det lätt ordnat genom att ta loss hjullagren från släpvagnen och ta med navet till verkstan eller till en reservdels butik. Ett hjullager till en släpvagn är jättebilligt, det kostar bara ett par hundra spänn.
Släpvagnar med nya hjullager
Mitt intresse för att fixa iordning bilar och släpvagnar har alltså hållit i sig så pass att jag har startat min egen verksamhet där jag åker runt och köper upp släpvagnar som ingen orkar laga och fixar till släpvagnarna för att sedan sälja vidare. Allt började egentligen med mina gamla folkrace-bilar och den skrotfärdiga släpvagnen för bilar som jag bytte varenda reservdel på inklusive hjullagren. Efter den har jag bytt hundratals hjullager på släpvagnar och gamla folkrace-bilar. Men aldrig att jag har tröttnat på det, i alla fall inte än.